ardahan’ın EĞİTİMDEki BAŞARISIZLIK NEDENLERİ
Bana göre, Ardahan’ın eğitimdeki başarısızlıkları sadece bir şeye bağlı değildir. Aşağıda sıralayacağım bir çok etmen eğitimdeki başarısızlığı ortaya koymaktadır. Aile, okul, öğrenci, çevre, programlar, öğretmen, yöneticiler, araç-gereçler, rehberlik ve sosyo-ekonomik gibi sebeplere dayanmaktadır. Bu etmenler genel olarak ele alındığında aşağıdaki durum karşımıza çıkmaktadır. Bu tablodaki etmenlerden ne kadarını çözebilirsek, eğitimdeki başarısızlığa da o oranda çözüm bulunmuş oluruz. Ancak eğitim bir bütündür. Bu bütünün parçalarını ayrı ayrı ele alarak çözüm bulunması mümkün olacaktır.
Geçen yılda bu konuda Eskibeyrehatun Derneği, Ardahan Kültürevi ve bir çok derneğin katılımıyla bir çalışma yapmış ve bir rapor halinde sunmuştuk. Ancak, öyle anlaşılıyor ki ilgili kurumlar yapılan bu çalışmaları pek te dikkate almamışlardır.
Umarım Ardahan’ın ilgili kurumları bu çalışmayı dikkate alarak gelecek yıllarda eğitimdeki başarısızlığı ortadan kaldıracak hazırlık ve çalışmaları yaparlar…
1.AİLE
1)Öğrenci velilerinin duyarsızlığı,
2) Öğrencilerin evdeki çalışma ortamlarının yokluğu, olumsuzluğu
3) Beslenme yetersizliği,
4) Akraba evliliklerinin çokluğu, çocukların küçük yaşlarda evlendirilmeleri , bu nedenlerle zeka gelişimlerinin tamamlanamaması,
5) Aile tarafından öğrencinin işgücüne katkısının hesap edilmesi, çocukların ev ve arazi işerlinde çalıştırılmaları,
6) Aile içi problemler, kalabalık aile ortamları öğrenci başarısını olumsuz etkiler,
7) Ailelerin eğitimsizliği,
2.OKUL
1) Okulların fizikî yetersizliği, (bilgi teknoloji, kütüphane, laboratuar, çok amaçlı salon)
2) Birleştirilmiş sınıf uygulamaları,
3) Sosyal donatı alanlarının eksikliği,
4) Okulun cazibe merkezi olamaması, kurslar ve etütlerle desteklenememesi,
5) Bazı okullarımızda hala elektrik, su ve telefonun bulunmayışı, kalorifer vs eksikliği,
6) Okul öğretmenlerinin bulundukları yerleri benimsememeleri, yabancı öğretmenlerin kısa sürede okulundan ya da bölgeden ayrılma isteği, yerli öğretmenlerin de okul dışı işlerle uğraşmaları.
7) Fiziki imkansızlıklar nedeniyle bazı okullarımızda ikili öğretim yapılması, yani derslik sayısının yetersizliği,
8) Okullarda yeterli düzeyde branş öğretmeni bulunmaması,
3.ÖĞRENCİ
1) Öğrencilerin büyük bir çoğunluğunda amaç eksikliği,
2) Öğrencilerin yeterli düzeyde beslenme alışkanlıklarının olmaması,
3) Öğrencilerin okuma, araştırma, düşünme, uygulama konusunda yeterince bilinçlendirilmemeleri, yönlendirilmemeleri,
4) Taşımalı eğitim uygulaması kapsamında taşınan öğrenciler, yatılı olarak pansiyonlara yerleştirilen öğrenciler ile Merkez Okul öğrencileri arasındaki seviye farklılıkları ve ulaşım problemleri, hele hele kış koşullarında,
5) Öğrencilerin ilgileri dışında, yetenekleri olmayan konularda sorumlu tutulmaları,
6) Devamsızlık sorununun varlığı ve devam takip uygulamasının yetersizliği,
7) Sınav kaygısının yüksek olması ve öğrenci başarısına olumsuz etkisi ,
8) Derslerin derste yeterince öğrenilmemesi, kaynak , araç ve gereçlerden yeterince yararlanamaması,
9) Ders çalışma sürelerinin, ders dışı etkinlik sürelerinin ve sosyal ortam sürelerinin planlanamaması,
4.ÖĞRETMEN
1) Okullarda Öğretmen eksikliklerinin çok fazla olması, öğretmen açıklarının vekil-ücretli öğretmen görevlendirilmesi yoluyla karşılanması,
2) Türkçe dersi öğretimine yeteri kadar yer ve önem verilmemesi,
3) Gerekli ve yeterli formasyona sahip olmayanların öğretmen olarak görevlendirilmeleri,
4) Öğretmenin kendini yenileyememesi, mezun olduğu bilgilerle emekli olması,
5) Sürekli, öğretim yapılması; bilginin eğitime ( Davranışa) dönüştürülmesine çalışılmaması,
6) Öğretmenlerin derslere hazırlıksız, araç-gereçsiz girmeleri
7) Sosyal becerileri geliştirici çalışmalara yeterince zaman ayrılamayışı,
8) Öğretmenlerin pedagojik formasyonunun yeterli olmayışı, üniversitelerde öğretmen yeterliliği eğitiminin eksikliği,
9) Hizmet içi eğitim faaliyetlerine gereken önemin verilmeyişi ya da katılmamaları,
10) Göreve yeni başlayan aday öğretmenlerin tam olarak mesleğe hazır olmaması, öğretmen açığı nedeniyle hemen göreve başlatılmaları, staj dönemlerinin sağlıksız geçmesi,
11) Etkin ders çalışma yöntemlerinin bilinmemesi, öğretmenlerin kendini yenileme ve yetiştirme çabalarının eksikliği,
12) Derslerin derste öğrenilmemesi,
13) Ders çalışma ve ders dışı faaliyet sürelerinin planlaması ,
14)Okullarda öğretimden çok eğitime yer vermemeleri,
5.ÇEVRE VE YAYGIN EĞİTİM
1) Eğitici tv programlarının olmaması ya da yetersiz olması,
2) Çevrede model olabilecek insanların azlığı,
3) Arkadaş grupları ve iletişimsizlik sorunları,
4) Bölge insanımızın " hala büyük bir çoğunluğunun" okuma-yazma bilmemesi, okullaşma oranın düşük olması
5) Öğretmenlerin çalıştığı ortamlardaki barınma sorunları, büyük çoğunluğunun merkezlere taşınması, çevreyi ve bölgeyi iyi tanımamaları,
6) Okul-aile ilişkilerinin zayıf olması,
6.MÜFREDAT VE YÖNETMELİKLER
1) Bazı dersler için ayrılan ders saatlerinin yetersizliği ,
2) İlköğretim okullarında sınıf geçme sisteminin olumsuzluğu,
3) Öğrencilerin ilgi alanlarının dışında, yetenekleri olmayan konularda sorumlu tutulmaları
4) Birleştirilmiş sınıflarda eğitim yapılması, taşımalı eğitime ağırlık verilmesi,
5) Ortaöğretimde sınıf geçme yönetmeliğine dayalı fazla ek sınav hakkı verilmesi ŞÖK kararları vs.
6) Liselere gelen öğrencilerin bir çoğunun lise müfredatını kaldırabilecek seviyede olmaması,
7) Öğrencilerin YGS'ye yerleşmede alan-bölüm uygulamalarının eksikliği/ yetersizliği,
8) İlköğretim düzeyinde bütün sınıflarda matematik dersine ayrılan saat sayılarının yetersiz oluşu
9) Öğrencilerin yeteneklerine uygun alanlarda eğitim görmemeleri, yönlendirmenin yetersiz oluşu,
7.PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK
1) Öğrencilerin boş zamanlarını değerlendirme yöntemlerini bilmemeleri, okulların imkanlarının ders dışı zamanlarda öğrencilerin hizmetine sunulamaması, okullarda yeteri sayıda Rehber öğretmen olmaması,
2) Bütün öğrencilerimizin fiziksel, zihinsel ve duygusal yönden gelişim aşamalarının öğretmenlerimizce dikkate alınmaması, sadece öğretim ağırlıklı çalışmalar yapılması,
3) Disiplini, sorumluluk veren bir eğitimsel sürece dönüştürememek,
4) Hafif ve orta düzeyde öğrenme güçlüğü çeken öğrencilerin zamanında teşhis edilememesi ve uygun eğitim yöntemlerinin uygulanmaması, BÖP’ lerin (Bireysel Öğretim Planları) hazırlanmaması,
5) Öğrencinin okul ve ders motivasyonunun sağlanamaması,
6) Etkin ders çalışma yöntemlerinin bilinmemesi,
7) Sınav kaygısının yüksek olması ve öğrencinin bu konuda rehberlik hizmeti alamaması,
8) Ders çalışma ve ders dışı faaliyet sürelerinin planlamalarının yetersiz olması,
9) Psikolojik sorunları olan öğrencilerin gerekli psikolojik yardımı alamamaları,
8.DERS KİTAPLARI, DERS ARAÇLARI VE YARDIMCI ARAÇ-GEREÇLER
1) Hazırlanan kitaplar ile araç-gereçler okulda dengeli biçimde bulunmaması,
2) Okullardaki materyal eksikliği ya da gerekli materyallerin eğitim öğretim ortamında kullanılmaması,
3) Okulların gelişen teknolojiye uyum sağlayamaması,
4) Ders kitaplarının öğrenci seviyesinde olmaması, çok gereksiz, anlamsız ve soyut bilgilerle dolu olması,
5) Okutulacak ders kitaplarının sık sık değiştirilmesi,
9.YÖNETİM VE EĞİTİM PLANLAMASI
1) İdarecilerin yetersizliği ve bu alanda yaşanan atamalardaki boşluklar ve tutarsızlıklar.
2) Sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerin yetersizliği
3) Pek çok eğitimcinin çalıştığı merkezde ikamet etmemesi, çevreyi yeterince tanımaması
4) Okullaşmada yapılan yatırımların düzensizliği, günübirlik çözümler,
5) Öğrenci üzerinde öğretmenin yeteri kadar söz hakkına sahip olmaması
6) Okullarda Memur ve hizmetli personelinin ya hiç bulunmayışı, ya da yetersizliği
7) Okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılmamış olması
8) Taşımalı ilköğretimin, İlköğretim çağındaki çocuklarda bıkkınlık oluşturması
9) Eğitim- Öğretim konulu toplantılara gereken önemin verilmemesi, ciddiyetten uzak olması
10) Eğitim bölgesinde oturmuş bir öğretmen kadrosunun bulunmayışı, sözleşmeli öğretmen uygulaması,
11) Öğretmene asli görevlerinin dışında gereğinden fazla ya da ilgisiz görevler verilmesi
12) Ders dışı zamanlarda merkezi sistem sınavlarına yönelik olarak açılan kursların azlığı ya da hiç açılamaması
13) Okulun, Bakanlığımız ve ailenin eğitimden beklentilerinin farklı olması
14) Eğitim bölgesindeki müdürler kurulu kararı ile yapılan öğretmen alış-verişlerinin düzensiz, zamansız ve sağlıksız olması
15) Okullarda yeterli rekabet ortamının oluşturulamayışı
16) Öğretmen üzerinde bulunan idare- müfettiş baskısı
17) Bölgemizdeki eğitim yöneticilerinin sık sık değiştirilmesi, bölgemizi bilmeyen yabancı idarecilerin görev yapması,
10.SOSYO - EKONOMİK PROBLEMLER
1) Ailelerin içinde bulunduğu olumsuz ekonomik koşullar, çocuklarına yeterli maddi destek verememeleri,
2) Öğrencilerin, gelir düzeyleri düşük çevrelerden gelmeleri,
3) Kırsal kesimdeki öğrencilerin dengesiz beslenmeleri, hatta beslenememeleri, buna bağlı zeka gelişimlerini yeterince tamamlamamış olmaları,
5) Sağlık sorunları bulunan öğrencilere, yılda bir-iki defa yapılan sağlık taramaları ile yeterli yardım ve tedavi olanakları sağlanamaması ,
6) Öğrencinin aile tarafından işgücüne katkısının hesap edilerek zaman zaman okul ortamından uzak kalmaları,
7) Okulların devlet tarafından belirlenen bütçelerinin olmayışı,
8) Sosyo-Ekonomik koşulların düşük olmasının olumsuz etkileri