İstanbul Ardahan Kültür Evi Eğitim Birimi tarafından hazırlanan Ardahan’daki Eğitim raporunu önümüzdeki günlerde İstanbul Ardahan Kültür Evi Başkanı Tuncer Dağ’a sunacakları ve Yönetim Kurulunda son şekli verildikten sonra düzenleyecek geniş katılımlı bir basın açıklaması ile kamuoyuna açıklayacaktır. İstanbul Ardahan Kültür Evi Eğitim Komisyonu tarafından hazırlanan 50 sayfalık raporunun son bölümünde başarısızlığın nedenleri ve çözüm önerilerine de yer vermiştir.
İstanbul Ardahan Kültür Evi başarısızlığın nedeni olarak
1) Ardahan’da idari kadroda bulunanların vekil ve tecrübesiz yönetici olmaları:
Personel Eksikliği Giderilememiş:
İlimiz dahilinde Milli Eğitim İl ve İlçelerde görev alan müdürlüklerde İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerinde 1 asıl 4 vekil, İlçe Şube Müdürlüklerinden 7 vekil 2 asil, İl Milli Eğitim Şube Müdürlüklerinde 3 vekil 1 asil, Okul Müdürlüklerinde 38 vekil 57 asil, Okul Müdür Baş Yardımcılarında 1 vekil 12 asil, Okul Müdür Yardımcılarında 47 vekil 62 asil görev yapmaktadır.
Yönetim kadrosunun devamlı değişmesinden kaynaklı uzun vadeli plan yapılamadığı ve istikrar ortamı sağlanamadığı, Ardahan’da kurumlar arası çalışma düzeninin tam korunamadığı, Projeler Uygulanmamış:
2009-2010 yılı için “Ardahan İli Eğitime Destek Projesi” adı altında proje hazırlanmış pratikten uygulamaya konulmadığı·Hedeflenen rakamlara ulaşılamamış:
Yıllara göre hedeflenen SBS: 2009 yılında iller sıralamasında hedeflenen 70 sıra 75 olarak, 2010 yılında hedeflenen 60 sıra 69 olarak, 2011 yılı için hedeflenen 50 sıra 68 sıra olarak, YGS:
2009 yılı için hedeflenen 65 sıra 80 sıra olarak, 2010 yılında hedeflenen 60 sıra 79 sıra olarak 2011 yılında hedeflenen 55 sıra 79 sıra olarak LYS:
2009 yılında hedeflenen 65 sıra 81 sıra olarak, 2010 yılında hedeflenen 60 sıra 81sıra olarak 2011 de hedeflenen 55 sıra 80 sıra olarak gerçekleştiği.Başarısızlık her yıl artarak devam etmiştir.
Öğretmen eksikliği 2009 yılında %38,21, 2010 yılında %13,82, 2011 yılında %1,58 oranında iken yıllara göre öğretmen eksikliği giderildiği halde başarı oranı düştüğü Şöyle ki; SBS de 2009 da 15, 2010 da 9 ve 2011 de 18 puan YGS de 2009 da 15, 2010 da 19 ve 2011 de 18LYS de 2009 da 16, 2010 da 21 ve 2011 de 25 puan hedeften uzaklaştığı
2) Eğitim öğretim dışı personel eksikliği:
Ardahan İl Genelinde Genel İdare Hizmetlerinde 219 personel olması gerekirken 75 personel, Teknik Hizmetler Sınıfında 23 personel olması gerekirken 4 personel, Sağlık Hizmetleri sınıfında 17 personel olması gerekirken personel yok, Yardımcı Hizmetler sınıfında 205 personel olması gerekirken 96 personel bulunmakta olup tüm hizmetler biriminde 464 personel ile hizmet verilmesi gerekir iken 175 personelle hizmet verilmekte 289 personele ihtiyaç duyulduğu.
·Eğitim dişi personel eksikliği eğitim kadrosu tarafından giderilmeye çalışmasından kaynaklı olarak eğitimde ilerleme olmadığı, birçok öğretmenin eğitim dışı hizmet işlerinde çalışmaya zorlandığı
3) Araç Gereç eksikliği:
İl Genelinde Merkezde 1 minibüs, 6 otomobil, Çıldır İlçesinde 1 minibüs, Göle İlçesinde 2 minibüs 1 otomobil hizmet vermektedir.
Damal, Hanak ve Posof İlçelerinde araç bulunmadığından İlçe yöneticilerinin köylerde sağlıklı denetim yapamadığı,
4) Öğretmenler:
İl genelinde öğretmenlerde 1538 norm kadro olmasına rağmen 1317 öğretmenin görev yaptığı ve 221 öğretmen açığının olduğu, Ardahan’da Anadolu lisesi, Anadolu Öğretmen Lisesi ve Fen Lisesi bulunmasına rağmen her yıl ancak 5- 7 arasında kadrolu öğretmenle eğitim verdiği,.
Uzman Öğretmen açığında kaynaklı olarak eğitimin kalitesi Ortaöğretim seviyesinde itibaren düştüğü, Ardahan'a atanan öğretmenlerin bölgede kalma ortalaması 2 yıldır. Ayrıca kıdem ortalaması 3.5 yıldır. Her yıl öğretmenlerin %50 si değişmektedir.
Tecrübesi daha az olan öğretmenler atandığından ve istikrarsızlıktan dolayı eğitimde istenilen başarının sağlanamadığı, uzman rehberlik öğretmenlerinin yeterli olmadığı, Köylerde görev yapan öğretmenlerin köy halkı ile iç içe olmalarından ziyade ilçe ve il merkezlerinden ikamet ettiklerinden dolayı öğretmen – öğrenci ve veli ilişkilerinin sağlıklı oluşturulamadığı, bölgede tarım ve hayvancılığın yoğun olması nedeni ile Ardahan doğumlu öğretmenler tarım ve hayvancılıkla uğraşmalarıb nedeni ile öğrencileri ile yeteri kadar ilgilenemediği,
Bölge dışında atanan öğretmenlerin bölgeye uyum sağlayamadığı, kanuni boşluklardan kaynaklı tayin istediği, dışardan gelen öğretmenlerin konaklama sorunu yaşadığı, ev kiralarının yüksek olduğu, öğretmen evleri ücretlerinin yüksek olduğu ayrıca öğretmen evlerinin öğretmenler dışında özel ve kamuya ait konuklara tahsis edildiği öğretmenlerin arka planda tutulduğu·Öğretmenlerin günlük ihtiyaçlarını karşılayacak oranda sosyal tesislerin ve AVM bulunmadığı,
5) Veliler:
Veliler ile öğretmenler arasında diyalog eksikliği bulunduğu, velilerin eğitimin önemi konusunda yeteri kadar bilgi ve birikime sahip olmadığı·Okul ve Veli toplantılarının düzensiz yapıldığı, ·Veliler tarafında öğrenciler tarım ve hayvancılık alanında çalıştırıldığı· Birçok velinin öğrencinin öğretmenini hatta okulunun yerini bile bilmediği
6) Öğrenciler:
Okulların tatil dönemlerinde öğrenciler tatil yapıp dinlenmelerinden ziyade tarım ve hayvancılıkla uğraştıkları, Öğrencilerin %76 sının il dışına çıkmadığı farklı kültür ve çevreleri tanımadığı-Öğrencilerin %82,15 inin tatil amaçlı başka bölgelere gitmediği, Yaz dönemlerinde, okul dönemindeki hafta sonları ve ara tatillerde %31,5 inin kuran kurslarına gittiği,
Meslek Liseleri ve Çok Programlı Liselerde okuyan öğrencilerin staj dönemleri yeteri kadar kontrol altına alınamadığı,
Taşıma Sistemi:
a) 2009 yılında ilköğretim öğrencilerinin %8,94 u, 2010 yılında ilköğretim öğrencilerinin %10,49 u2011 yılında ilköğretim öğrencilerinin %11,11 i2012 yılında ilköğretim öğrencilerinin %15,33 u ve 2011 yılında ortaöğretim öğrencilerinin %10,48 ,2012 yılında ortaöğretim öğrencilerinin %17,82 başka okullara nakil edilerek eğitim almış olduğu
b)İlimizde taşıma sistemi ile eğitim verilmesi nedeni ile aile ortamında uzak kalan öğrenciler ortama ayak uyduramadığı, yol uzaklığı ve bölgedeki olumsuz hava şartları olumsuz etken olduğu,
Birleştirilmiş Sınıflı Okullara)2009 yılında 196 okuldan %71,43 oran ile 140 okul2010 yılında 176 okuldan %63,07 oran ile 111 okul2011 yılında 171 okuldan %64,33 oran ile 110 okul2012 yılında 158 okuldan %67,72 oran ile 107 okul birleştirilmiş sınıflar okullar olarak eğitim vermekte olduğub) Birleştirilmiş sınıflarda öğrencilerin derslere adapte olamadığı7) Özel Dershaneler.
Ardahan İl Genelinde toplam 2 özel dershanenin eğitim verdiği,2009 yılında öğrencilerin %2,55 i2010 yılında öğrencilerin %2,85 i2011 yılında öğrencilerin %3,57 si2012 yılında öğrencilerin %4,33 u nun özel dershanelere gittiği.
Dershane ücretlerinin diğer iller ile eşdeğer ücret aldığı
Ekonomik nedenlerden dolayı özel dershaneye talebin az olduğu·Özel dershanelerin de devletin eğitim yuvaları gibi yeterli donanıma ve öğretmene sahip olmadığı şeklinde açıkladı.