Konumuza AKTAŞ sınır kapısının açılış hikayesi ile başlamak istiyorum..
İŞTE 1995 YILINDAN BAŞLAYAN VE 2012 YILINA KADAR YAPILAN ANLAŞMA VE GÖRÜŞMELER 1– 24-071995 tarihinde Aktaş kara hudut kapısı açılması ile ilgili bakanlar kurulu kararı alınmıştır 18-08-1995 tarih ve 22378 sayılı resmi gazetede yayınlanmıştır. 2– Binaları yapılmış, hizmete hazır hale getirilmiş, ancak 04.04.1966’da Gürcistan’la yapılan “geçiş noktası anlaşmasına dâhil edilmemiş ve açılmamıştır. 3– 1997’de statüsü birinci sınıf olan “Aktaş gümrük Müdürlüğü” kurulmuş olup 06.02.1997 tarih ve 22900 sayılı gazetenin 2. Sayfasında yayımlanmıştır. 4- Aradan geçen zaman içerisinde birçok girişime, “Gürcistan tarafı hazır değil denilerek çözüm bulunamamıştır. 5– 2009 yılında Ardahan il genel meclisi bir karar alarak kapının durumunu incelemek üzere gümrük müsteşarlığından ve dış işleri bakanlığından heyet istemiş 25-26.09.2009 günlerinde istenen heyet gelerek incelemelerde bulunulmuştur. 6– Bu heyetin tespit ve önerileri doğrultusunda işlemler başlatılmış ve 25-26 Mart 2010 günü İstanbul’da Gürcistan heyetiyle ortak toplantı düzenlenmiş ve bir yol haritası hazırlanmıştır. 7– 29 Mayıs 2010 günü Tiflis’e giden Türk heyeti, gürcülerin katılımıyla ortak heyet halinde Aktaş’a gelerek incelemelerde bulunulmuş. 8– 11 Haziran 2010 günü, 04.04.1995 tarihli sınır geçiş anlaşması tadil edilerek Aktaş –Karzak Kara hudut kapısı ve Canbazlar-Karzak demiryolu hudut kapısı Sınır geçiş noktası olarak belirlenmiş. 9- 8 Ekim 2010 günü Aktaş - Karzak kara hudut kapısının ortak kullanım Anlaşması İstanbul’da imzalandı. 10– Kapıda mevcut tesislerin kullanılamaz ve yetersizliğine karar veren
Gümrük müsteşarlığı, yeni tesisin – yap- işlet- devret modeliyle yapılması için yüksek planlama kuruluna başvurmuş ve ilgili YPK kararı Ocak 2011’de alınmıştır. 11– YPK kararını müteakip kamulaştırma işlemleri yapılmış, mevcut eski tesisin kendisi gibi alanı da yetersiz kabul edilmiş ve 20 dönümlük mevcut alan 83 dönüme çıkarılmıştır, kamulaştırma bedeli TOBB’ce ödenmiş, tesisin projesi-maliyeti ve işletim süresine ilişkin pazarlık süresi başlamıştır. 12– Yol problemine ilişkin karayolları genel müdürlüğünün 2011 yatırım programına alınmasına ilişkin girişimler sonuç verdi ve programda yer alan yolun Ardahan çıldır arasındaki bölümü 31 Ekim 2011’de ihale edildi, bu ihale 6 Ocak 2012’de sonuçlanacak, yolun geriye kalan kısmının proje çalışmaları tamamlanmadığından ihale iki kısma ayrılmış, ikinci kısım 2012 yılı içinde ihale edilecektir. 13– Kanaatimizce, TOBB, sarp kapısını da yapıp işlettiği için, Aktaş’ın faaliyete geçtiği koşullarda, sarpta gelir kaybına uğrayacağını düşündüğünden işi geciktirmektedir. Yaz aylarında başlayan pazarlık, TOBB’nin tutumundan dolayı bu güne kadar sonuçlanmamıştır. (Siyasal Birikim Gazetesi) Bütün bu olumlu gelişmeler karşısında karamsar olmaya gerek yokur. Gümrük ve Ticaretten sorumlu Bakanımız Sayın Hayati Yazıcı, 2011 Ekim ayında Çıldır-Aktaş kapısı ile Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı üzerinde son istasyon olan Cambaz sınır kapısının açılma çalışmasını yeniden başlattı. Alınan YPK kararından sonra TOBB, Gümrük ve Ticaret A.Ş ile antlaşma yapıldığını, yatırımların Yap-İşlet-Devret modeli ile yapılacağını özellikle vurguladı.. Birilerinin Ak Partiyi eleştirmek için “SAYIN BAKAN RİZELİ SARP SINIR KAPISINDAN DOLAYI ÇILDIR AKTAŞ KAPISININ VE CAMBAZ KAPISINI AÇMAK İSTEMİYOR” söylemini doğru bulmuyorum.
Sayın Bakanımızın bu işin sonuna kadar takipçisi olacağına kişisel olarak inanıyorum.
Çünkü Sayın Bakanımız samimi olmasa bu talimatı vermezdi.
Ayrıca Çıldır-Aktaş sınır kapısının açılacağının müjdesini Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım Karayolları 18 Bölge Müdürlüğünün açılışında verdi.
Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım açılışta serhat şehirleri –Kars ve Ardahan-Iğdırın büyük bir gelişme göstereceğini söyledi.
Ardahan başta olmak üzere tüm sivil toplum örgütlerine, siyasi kurumlarımıza sesleniyorum;
“Ardahan’ı seviyorsanız yok efendim açamazlar;gizli bir güç engelliyor dedikodusuna kulak tıkayıp, tembelliği üstümüzden atarak, Hükümetin en önemli iki Bakanının verdiği sözlerin takipçisi olalım’’.
İŞTE 1995 YILINDAN BAŞLAYAN VE 2012 YILINA KADAR YAPILAN ANLAŞMA VE GÖRÜŞMELER 1– 24-071995 tarihinde Aktaş kara hudut kapısı açılması ile ilgili bakanlar kurulu kararı alınmıştır 18-08-1995 tarih ve 22378 sayılı resmi gazetede yayınlanmıştır. 2– Binaları yapılmış, hizmete hazır hale getirilmiş, ancak 04.04.1966’da Gürcistan’la yapılan “geçiş noktası anlaşmasına dâhil edilmemiş ve açılmamıştır. 3– 1997’de statüsü birinci sınıf olan “Aktaş gümrük Müdürlüğü” kurulmuş olup 06.02.1997 tarih ve 22900 sayılı gazetenin 2. Sayfasında yayımlanmıştır. 4- Aradan geçen zaman içerisinde birçok girişime, “Gürcistan tarafı hazır değil denilerek çözüm bulunamamıştır. 5– 2009 yılında Ardahan il genel meclisi bir karar alarak kapının durumunu incelemek üzere gümrük müsteşarlığından ve dış işleri bakanlığından heyet istemiş 25-26.09.2009 günlerinde istenen heyet gelerek incelemelerde bulunulmuştur. 6– Bu heyetin tespit ve önerileri doğrultusunda işlemler başlatılmış ve 25-26 Mart 2010 günü İstanbul’da Gürcistan heyetiyle ortak toplantı düzenlenmiş ve bir yol haritası hazırlanmıştır. 7– 29 Mayıs 2010 günü Tiflis’e giden Türk heyeti, gürcülerin katılımıyla ortak heyet halinde Aktaş’a gelerek incelemelerde bulunulmuş. 8– 11 Haziran 2010 günü, 04.04.1995 tarihli sınır geçiş anlaşması tadil edilerek Aktaş –Karzak Kara hudut kapısı ve Canbazlar-Karzak demiryolu hudut kapısı Sınır geçiş noktası olarak belirlenmiş. 9- 8 Ekim 2010 günü Aktaş - Karzak kara hudut kapısının ortak kullanım Anlaşması İstanbul’da imzalandı. 10– Kapıda mevcut tesislerin kullanılamaz ve yetersizliğine karar veren
Gümrük müsteşarlığı, yeni tesisin – yap- işlet- devret modeliyle yapılması için yüksek planlama kuruluna başvurmuş ve ilgili YPK kararı Ocak 2011’de alınmıştır. 11– YPK kararını müteakip kamulaştırma işlemleri yapılmış, mevcut eski tesisin kendisi gibi alanı da yetersiz kabul edilmiş ve 20 dönümlük mevcut alan 83 dönüme çıkarılmıştır, kamulaştırma bedeli TOBB’ce ödenmiş, tesisin projesi-maliyeti ve işletim süresine ilişkin pazarlık süresi başlamıştır. 12– Yol problemine ilişkin karayolları genel müdürlüğünün 2011 yatırım programına alınmasına ilişkin girişimler sonuç verdi ve programda yer alan yolun Ardahan çıldır arasındaki bölümü 31 Ekim 2011’de ihale edildi, bu ihale 6 Ocak 2012’de sonuçlanacak, yolun geriye kalan kısmının proje çalışmaları tamamlanmadığından ihale iki kısma ayrılmış, ikinci kısım 2012 yılı içinde ihale edilecektir. 13– Kanaatimizce, TOBB, sarp kapısını da yapıp işlettiği için, Aktaş’ın faaliyete geçtiği koşullarda, sarpta gelir kaybına uğrayacağını düşündüğünden işi geciktirmektedir. Yaz aylarında başlayan pazarlık, TOBB’nin tutumundan dolayı bu güne kadar sonuçlanmamıştır. (Siyasal Birikim Gazetesi) Bütün bu olumlu gelişmeler karşısında karamsar olmaya gerek yokur. Gümrük ve Ticaretten sorumlu Bakanımız Sayın Hayati Yazıcı, 2011 Ekim ayında Çıldır-Aktaş kapısı ile Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı üzerinde son istasyon olan Cambaz sınır kapısının açılma çalışmasını yeniden başlattı. Alınan YPK kararından sonra TOBB, Gümrük ve Ticaret A.Ş ile antlaşma yapıldığını, yatırımların Yap-İşlet-Devret modeli ile yapılacağını özellikle vurguladı.. Birilerinin Ak Partiyi eleştirmek için “SAYIN BAKAN RİZELİ SARP SINIR KAPISINDAN DOLAYI ÇILDIR AKTAŞ KAPISININ VE CAMBAZ KAPISINI AÇMAK İSTEMİYOR” söylemini doğru bulmuyorum.
Sayın Bakanımızın bu işin sonuna kadar takipçisi olacağına kişisel olarak inanıyorum.
Çünkü Sayın Bakanımız samimi olmasa bu talimatı vermezdi.
Ayrıca Çıldır-Aktaş sınır kapısının açılacağının müjdesini Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım Karayolları 18 Bölge Müdürlüğünün açılışında verdi.
Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım açılışta serhat şehirleri –Kars ve Ardahan-Iğdırın büyük bir gelişme göstereceğini söyledi.
Ardahan başta olmak üzere tüm sivil toplum örgütlerine, siyasi kurumlarımıza sesleniyorum;
“Ardahan’ı seviyorsanız yok efendim açamazlar;gizli bir güç engelliyor dedikodusuna kulak tıkayıp, tembelliği üstümüzden atarak, Hükümetin en önemli iki Bakanının verdiği sözlerin takipçisi olalım’’.