Küresel Gazeteciler Konseyi Başkanı Mehmet Ali Dim, Independent Türkçe'de Benan Kepsutlu'nun sorularını yanıtladı, gazeteciliğin geleceği ile ilgili önemli tespitlerde bulundu...
Küresel Gazeteciler Konseyi Başkanı Mehmet Ali Dim, Independent Türkçe'de Benan Kepsutlu'nun sorularını yanıtladı...
DİJİTALLEŞME ÇAĞINDAYIZ
Mehmet Ali Dim, online yapılan söyleşide, "Ülkemizin içinde bulunduğu durum malum, içinde bulunduğu problemlere dair çözüm önerilerimizi zaten her an dile getiriyoruz. Bunlarla ilgili ne yapabiliriz diye düşündüğümüzde “Türkiye’de Gazeteciliğin Geleceği” diye bir rapor ortaya çıktı. Raporu Salih Zeki Sarıdanişmet Bey kaleme aldı, tüm arkadaşlarımız katkıda bulundu. Aslında rapor tamamlanmış da değil onu da söyleyeyim; bu bir ön araştırma raporu, bir tespit analiz raporu. Bunun üzerine koymamız gerekiyor. Sizlerin de katkısı olacak, hepimizin katkısı olacak. Buradaki amaç öncelikle durum tespiti; şu an Türkiye’de gazetecilik hangi noktada, hangi aşamadayız? Bu aşamaların birincisi, biliyorsunuz bir dijitalleşme çağındayız. Dijital dönüşüm bir kasırga gibi. Gazetecilik mesleği asla yok olmayacak olan bir meslek; dünyadaki ilk mesleklerden birisi, son meslek de olacak. Dünya var oldukça gazetecilik de olacak. Bu bir gerçek. Bu gerçekten hareketle dedik ki Türkiye’de dijital dönüşüm hangi noktada ve nereye gidiyor, ne zaman tamamlanacak? Ve bu dijital dönüşümde gazetecilik mesleği nasıl etkilenecek? Öncelikle bu var raporda. Ve bunun yanı sıra, bununla bağlantılı olmak şartıyla, sosyal medyanın gazeteciliğe olan etkisi. Anayasamızda da var; insanların en doğal anayasal hakkı nedir, haber almak. Devlet, haber alma hakkını da sağlamak zorunda. İnsanların doğru iletişim kurmasını, aynı zamanda etrafında, dünyasında neler olup bittiğini doğru bir şekilde alma hakkı var. Bu hakkını kim kullandırıyor, bizler; profesyonel gazeteciler, sosyal medyada yazılan iki satır değil. O hakkı kullandıran bizlerin de anayasal görevi ve işlevi olduğunu da kabul etmek zorunluluğu var" diye konuştu.
BAŞKA GELİR KAYNAĞI VAR MI
mehmet ali dim ayrıca, "Gazeteciliğin; profesyonel olarak gazetecilik yapan medya kuruluşlarının, bunun içinde gazeteler, televizyonlar, radyolar ve bir türlü yasallaştıramadığımız internet haber sitelerimiz –yasallaştıramadığımız derken bunun altını çizerek söylüyorum. Onları da bir stabil kapsam içerisine almak zorundayız dijitalleşme çağında; bu bir gerçek. Dolayısıyla bunların tamamının gelir kaynağı nedir?.. Gazetelerde nedir; abonedir, reklamdır, televizyonda nedir; reklamdır, radyoda nedir; jingledır (cıngıldır), reklamdır, internet haber sitelerinde nedir; Google’dan ya da diğer mecralardan gelen reklamlar ve onların kendi çabalarıyla aldıkları banner reklamlardır. Yani sonuçta nereye geliyoruz… Gelir kaynaklarımızı sağdan sayıyoruz iki tane, soldan sayıyoruz iki tane: abone ve reklam. Başka bir gelir kaynağımız var mı?" dedi.
TÜRK MEDYASI YENİ ÇAĞA HAZIRLANMALI
Mehmet Ali Dim, "Bu raporla ne amaçlıyoruz her şeyden önce?.. Tabii ki Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin tüm unsurlarıyla; siyaset üstü, siyaset dışı bir yaklaşımla -ki bir gün herkese objektif, özgür medya lazım olacak. Her siyasi için bu gereçli değil mi; her kamu görevlisi için bu geçerli. Siyaset üstü bir bakış açısıyla, Türk medyasının tüm unsurlarıyla –bakın ayırmaksızın söylüyorum- yeni döneme, yeni çağa hazırlanması gerekiyor. Bu konuda yasal düzenlemelerin yapılması gerekiyor her şeyden önce. Bunun yanı sıra dijital dönüşüm aşamasında tüm medya kuruluşlarına katkıda bulunması gerekiyor. Biz Küresel Gazeteciler Konseyi olarak insiyatif almaya da hazır olduğumuzu değişik vesilelerle ifade ettik" diye konuştu.
Röportajın tamamını izlemek için bağlantıya tıklayın
https://indyturk.com/node/192161/t%C3%BCrkiyeden-sesler/kgk-ba%C5%9Fkan%C4%B1-mehmet-ali-dim-bir-g%C3%BCn-herkese-objektif-%C3%B6zg%C3%BCr-medya-laz%C4%B1m#.XtyvREOeCpU.twitter
Küresel Gazeteciler Konseyi Başkanı Mehmet Ali Dim, Independent Türkçe'de Benan Kepsutlu'nun sorularını yanıtladı...
DİJİTALLEŞME ÇAĞINDAYIZ
Mehmet Ali Dim, online yapılan söyleşide, "Ülkemizin içinde bulunduğu durum malum, içinde bulunduğu problemlere dair çözüm önerilerimizi zaten her an dile getiriyoruz. Bunlarla ilgili ne yapabiliriz diye düşündüğümüzde “Türkiye’de Gazeteciliğin Geleceği” diye bir rapor ortaya çıktı. Raporu Salih Zeki Sarıdanişmet Bey kaleme aldı, tüm arkadaşlarımız katkıda bulundu. Aslında rapor tamamlanmış da değil onu da söyleyeyim; bu bir ön araştırma raporu, bir tespit analiz raporu. Bunun üzerine koymamız gerekiyor. Sizlerin de katkısı olacak, hepimizin katkısı olacak. Buradaki amaç öncelikle durum tespiti; şu an Türkiye’de gazetecilik hangi noktada, hangi aşamadayız? Bu aşamaların birincisi, biliyorsunuz bir dijitalleşme çağındayız. Dijital dönüşüm bir kasırga gibi. Gazetecilik mesleği asla yok olmayacak olan bir meslek; dünyadaki ilk mesleklerden birisi, son meslek de olacak. Dünya var oldukça gazetecilik de olacak. Bu bir gerçek. Bu gerçekten hareketle dedik ki Türkiye’de dijital dönüşüm hangi noktada ve nereye gidiyor, ne zaman tamamlanacak? Ve bu dijital dönüşümde gazetecilik mesleği nasıl etkilenecek? Öncelikle bu var raporda. Ve bunun yanı sıra, bununla bağlantılı olmak şartıyla, sosyal medyanın gazeteciliğe olan etkisi. Anayasamızda da var; insanların en doğal anayasal hakkı nedir, haber almak. Devlet, haber alma hakkını da sağlamak zorunda. İnsanların doğru iletişim kurmasını, aynı zamanda etrafında, dünyasında neler olup bittiğini doğru bir şekilde alma hakkı var. Bu hakkını kim kullandırıyor, bizler; profesyonel gazeteciler, sosyal medyada yazılan iki satır değil. O hakkı kullandıran bizlerin de anayasal görevi ve işlevi olduğunu da kabul etmek zorunluluğu var" diye konuştu.
BAŞKA GELİR KAYNAĞI VAR MI
mehmet ali dim ayrıca, "Gazeteciliğin; profesyonel olarak gazetecilik yapan medya kuruluşlarının, bunun içinde gazeteler, televizyonlar, radyolar ve bir türlü yasallaştıramadığımız internet haber sitelerimiz –yasallaştıramadığımız derken bunun altını çizerek söylüyorum. Onları da bir stabil kapsam içerisine almak zorundayız dijitalleşme çağında; bu bir gerçek. Dolayısıyla bunların tamamının gelir kaynağı nedir?.. Gazetelerde nedir; abonedir, reklamdır, televizyonda nedir; reklamdır, radyoda nedir; jingledır (cıngıldır), reklamdır, internet haber sitelerinde nedir; Google’dan ya da diğer mecralardan gelen reklamlar ve onların kendi çabalarıyla aldıkları banner reklamlardır. Yani sonuçta nereye geliyoruz… Gelir kaynaklarımızı sağdan sayıyoruz iki tane, soldan sayıyoruz iki tane: abone ve reklam. Başka bir gelir kaynağımız var mı?" dedi.
TÜRK MEDYASI YENİ ÇAĞA HAZIRLANMALI
Mehmet Ali Dim, "Bu raporla ne amaçlıyoruz her şeyden önce?.. Tabii ki Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin tüm unsurlarıyla; siyaset üstü, siyaset dışı bir yaklaşımla -ki bir gün herkese objektif, özgür medya lazım olacak. Her siyasi için bu gereçli değil mi; her kamu görevlisi için bu geçerli. Siyaset üstü bir bakış açısıyla, Türk medyasının tüm unsurlarıyla –bakın ayırmaksızın söylüyorum- yeni döneme, yeni çağa hazırlanması gerekiyor. Bu konuda yasal düzenlemelerin yapılması gerekiyor her şeyden önce. Bunun yanı sıra dijital dönüşüm aşamasında tüm medya kuruluşlarına katkıda bulunması gerekiyor. Biz Küresel Gazeteciler Konseyi olarak insiyatif almaya da hazır olduğumuzu değişik vesilelerle ifade ettik" diye konuştu.
Röportajın tamamını izlemek için bağlantıya tıklayın
https://indyturk.com/node/192161/t%C3%BCrkiyeden-sesler/kgk-ba%C5%9Fkan%C4%B1-mehmet-ali-dim-bir-g%C3%BCn-herkese-objektif-%C3%B6zg%C3%BCr-medya-laz%C4%B1m#.XtyvREOeCpU.twitter