1960’lı yıllarda turizm sektörü için altın yumurtlayan tavuk denilirdi. Rahmetli Özal bu işin üstüne gitti...
Tepkilere kulak asmadı.
Turizm yatırımları için, arsa ve arazi tahsisleri yapıldı.Yatırım teşvikleri verildi.
Sonuçta 2013 turizm gelirimiz 32,3 milyar dolar oldu.
Organik tarım da aynen turizm gibi doğal imkânlar, iklim ve genç nüfusu itibariyle, Türkiye içinpotansiyel bir ekonomik imkândır.
Bugüne kadar Türkiye organik tarım konusunda mesafealan bir ülkedir. Aşağıdaki tablodan görüleceği gibi, 2009 ile 2012 arasında organik bitkiselüretim iki katına çıkmış.
Sivil organizasyonlar belirli bir yere kadar başarılıdır.
Ülke düzeyinde devletin öncülük etmesigerekir. Maddi teşvikleri artırması ve denetim yapması gerekir.
Özellikle denetim yapılmalıdır.Aksi halde bu konu da istismar edilirse yurt dışı satış imkanları bir daha geri dönmemeküzere kapanır.
Hayvancılık konusunda hayvansal organik ürünler de bitkisel ürünler kadar önemli birpotansiyeldir.Kars-Ardahan ve Iğdır Kalkınma Vakfı olarak, benim “Kars-Ardahan Hayvansal Ürünler Organize Sanayi Bölgesi” projem vardı.
Bu projeyi Kars-Ardahanlı iş adamları ve Tarım Bakanı ve bakanlık uzmanları ile birlikte tartıştık.
Kars-Ardahan ortak bir alan, söz gelimi birbirine yakın üç-beş köyü, “Hayvansal OrganikÜrünler Organize Sanayi Bölgesi” olarak kurulacak. Bu alana yakın bölgelerde, aynızamanda besi organize sanayi bölgeleri kurulacak.
Kars-Ardahan Hayvansal Organik Ürünler Organize Sanayi Bölgesi idaresi, her iki vilayetin İlÖzel İdareleri, Ticaret ve Sanayi Odaları, Ticaret Borsaları, Ziraat Odaları tarafından valilerinbaşkanlığında olacak.
Besi bölgelerinde:Hayvan Üretimi, Hayvansal atıkların ortak değerlendirilmesi (Biyogaz gibi )Ortak yem bitkileri üretimi, Ortak Mera kullanımı, Ortak süt sağma tesisleri.
Üretim ve pazarlama alanında ise: Süt ve süt ürünleri fabrikası kurulması, Soğuk hava deposu,Kalite kontrol amaçlı akredite laboratuarı, Organize süt-süt tozu ve peynir imalatı,İhracat ve iç pazarlamaTürkiye’nin bir başka önemli potansiyeli, organik bal üretimidir.
Ülkemizin ekolojik koşullarıorganik bal üretimi için uygundur. Özellikle Kuzeydoğu Anadolu’da flora zengindir, sentetikkimyasalların kullanımı sınırlıdır. Üretim ve pazarlama, kooperatif ortaklıklar şeklinde olursa, etkinlik artar. Ne var ki bizdekooperatifçilik kültürü gelişmemiştir.
Organik bal üretiminde arıların pahalı beslenmesiyanında söz konusu kooperatifçiliğin zorlukları gibi handikaplar vardır.
Ancak markalaşma gerçekleşirse, kooperatifçiliğin, fiyat avantajı, kredi kolaylığı, ortakpazarlama maliyetlerinin daha düşük olması gibi önemli avantajları bulunmaktadır.